#10_Back to work - Reisverslag uit Hanwood, Australië van Lieke Arzu - WaarBenJij.nu #10_Back to work - Reisverslag uit Hanwood, Australië van Lieke Arzu - WaarBenJij.nu

#10_Back to work

Door: Arzu & Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

09 Maart 2014 | Australië, Hanwood

Jugiong, het hoogtepunt van Australië! Jullie hebben vast even gegoogled waar het ligt en hoe groot het is. Juist een gat in the middle of nowhere, ergens tussen Melbourne en Sydney waar maarliefst 232 mensen officieel wonen. In dit pittoreske dorpje zijn wij beiden aangenomen bij een van de maarliefst 3 horecagelegenheden die dit dorp telt. We hebben hier vanaf half november tot midden januari gewerkt als waitresses en kitchen hand bij een super gezellig caféetje “The Long Track Pantry” (www.longtrackpantry.com.au). Aangezien het dorp maar 1 hoofdstraat telt met daarop een pub, het café, servo station en het hotel was het voor ons wel even de vraag waar we zouden gaan wonen. Het hotel vinden we te duur dus dan wordt het waarschijnlijk een camping 30 min. rijden verderop. Maar nog voordat we deze plannen helemaal hadden gemaakt vertelde onze nieuwe bazin dat ze in het dorp nog een tweede huis hadden waar op dat moment de chefkok van het lunchcafé in woonde. Ze zei dat het geen probleem was om daar bij te wonen en het beste nog wel, helemaal gratis voor ons!!! Ook top was dat het huis maar op 5 minuten loopafstand van ons werk was. De chefkok was een jongen van 28 jaar die op eerste indruk heel aardig was + een mega grote tv had en een playstation, dus wij waren al meteen blij. Echter na een week of 2 begon die rare streken te vertonen op het werk en zagen we hem amper omdat die altijd lag te slapen, hij vertrok toen ook weer terug naar Sydney en hadden wij lekker bijna 2 weekjes het huis voor ons alleen totdat de nieuwe chefkok bij ons introk. Dit maal een man genaam Richard van halverwege de 50 met een uitstraling van een Hells Angel, maar zeker gezelliger dan de eerste jongen!

De mensen in Jugiong waren allemaal openhartig en nodigde ons al gauw uit voor de pokeravond in het hotel op dinsdagavond, vrijdagavond pizza in de pub en kerstavond allemaal in het park met de kerstman op het paard voor de kids en touwtrekken voor de mannen. Maar maakt over het touwtrekken geen grapjes want het werd allemaal heel serieus gespeeld!
Waar het dorp vooral trots op was, was hun zwembad(je). Met het weer hier klaagt natuurlijk iedereen wel eens dat het te warm is. En iedere dag weer na het werk was hun eerste vraag aan ons ; are you going to the pool today ?
Na dagen hard werken in de drukte van mensen die op en neer rijden van Sydney naar Melbourne (of andersom) en op z’n australisch even een drankje & hapjes komen doen in de lunchroom. Wij hebben ons snel aangepast en waren lekker te lui om naar het zwembad te moeten rollen vanaf het huis, wat eigenlijk maar 3 minuten lopen was...maar, wij zaten liever onder de airco voor het grote tv scherm! We hebben ons uitstekend vermaakt in Jugiong maar, uiteraard waren we af en toe wel toe aan een wat grotere stad.. :P Gelukkig was de dichtsbijzijnste grote stad, Canberra (hoofdstad van Australie) maar 1,5 uur rijden dus hier zijn we een aantal keren heen geweest. Hoewel het de hoofdstad van dit inmense land is, is het niet heel groots en bijzonder. Wel vonden we dat we het moesten bezoeken als we dan toch in Australie zijn. We zijn het Parlements gebouw ingeweest en hebben in de stad lekker geshopt en gegeten een aantal keren.

Maar na Jugiong en Canberra snakten we toch naar wat meer en grootser en gelukkig was dat maar 3,5 uur rijden dus Kerst & Oud en Nieuw lekker naar het mooiste stad van Australie...SYDNEY!
Als eerste zijn we met Kerst heerlijk voor 3 dagen vertrokken naar Bondi Beach in Sydney. We hadden hiervoor 2 nachten een hostel geboekt dat maar op 10 minuutjes lopen van het strand af was, ideaal dus. Op kerstavond, 24 december, kwamen we rond 17.00uur aan in het hostel en kwamen er achter dat we voor $8 pp heerlijk mee konden bbqen met een grote groep mensen in het hostel, dit leek ons wel zo gezellig dus hebben ons meteen opgegeven voor die avond. En we hadden er geen spijt van, met een groep van +/- 50 man hadden we heerlijk heel de avond gezellig op de binnenplaats gegeten, gedronken en gekletst. Uiteindelijk zijn we nog met 3 jongens de kroeg ingegaan en over Bondi Beach gewandeld. Tot de jongens aan het eind van de avond het geniale idee kregen om te gaan zwemmen, stonden Arzu en ik dan op het strand midden in de nacht de kleren vast te houden van de guys die we net ontmoeten hadden. Maar al met al was het een top kerstavond!
Voor eerste kerstdag hadden we afgesproken met Marissa, dit is een vriendin van Azu uit Oss die inmiddels al weer 2 jaar in Australië woont en sinds kort samenwoont in een nieuw appartementje in het westen van Sydney. Kei gezellig dus om daar langs te gaan en heerlijk onze eerste kerstdag te vieren. We waren lekker met z’n 4tjes, Marissa-Becky (UK friend van Marissa)-Arzu-Lieke, en wilden graag gaan bbqen op het strand. Maar helaas lekker op z’n Hollands regende het heel de dag, uiteindelijk al het eten maar de oven in gedaan en heel de dag lekker film gekeken en spelletjes gespeeld tot we aan het eind van de avond propvol weer aan ons hostel zijn gerold. Check 2, 1e kerstdag was ook een toppertje!
Voor 2e kerstdag, Boxing Day, hadden we nog niks echt gepland en hebben eerst heerlijk gebruncht bij Bondi Beach en natuurlijk strandfotos gemaakt met onze kerstmutsen op. Eenmaal op het strand kregen we spontaan het geweldige idee om naar Bondi Junction Mall te gaan. Dit is een van de grootste winkelcentra in NSW en je raad het al AF-GE-LADEN druk. Op boxing day begint namelijk traditioneel de uitverkoop en zijn producten vaak 50% of meer afgeprijsd, in iedere winkel stond dan ook een rij van tientallen meters lang. We hebben hier toch nog 2 uurtjes heerlijk rondgestruind en hebben toen nog met Marissa en Becky afgesproken een een laatste drankje in de Pub gedaan voor we de die avond weer richting Jugiong moesten rijden. Check 3, Boxing day ook zeer goed bevallen!

Omdat de kerstperiode een van de drukste periodes bij the Long Track Pantry is waar we werkten hadden we onze baas beloofd terug te zijn voor werk op 27, 28 en 29 december voordat we weer richting Sydney vertrokken voor Oud & Nieuw. Aan de ene kant ook helemaal niet erg want je geeft zo snel weer zoveel geld uit in Sydney. We hebben dus nog lekker 3 daagjes gewerkt voor we op 30 dec weer vroeg richting onze Oz hometown vertrokken. Deze keer geen hostel maar heerlijk budget 5 nachten op de camping, de hostels in Sydney zijn rond de feestdagen z’n 60 dollar pp per nacht op een slaapzaal van 10 man ofzo; nee dank je wij kamperen wel budget! Eenmaal op de camping kwamen we er al snel achter dat we niet de enigste waren met dit idee want de hele camping was volgeboekt. Gelukkig hadden wij het al in juli geboekt, lekker op tijd. Heel gezellig was het wel want er stonden meerdere backpackers op de camping en nog een aantal andere Nederlanders.
Na de eerste nacht kamperen was het dan weer eindelijk zover; NYE!!!! (New Years Eve) Omdat we echt heel graag het vuurwerk wilden zien hadden we met 2 andere Nederlandse reisgenootjes afgesproken (Nina & Janneke) om kaartjes te halen voor een park vanwaar we het vuurwerk goed konden zien. Er gingen samen met ons nog 4 mensen mee en in totaal kwam er nog een mega grote groep van Australian Backpackers ook naar dit park. Maar voordat we naar het park vertrokken hebben we in het hostel in Manly waar Nina en Janneke verbleven nog eerst lekker wat gedronken en kaartspelletjes gespeeld. Er mag in het park helaas niks alcoholisch gedronken worden omdat er ook kinderen aanwezig zijn, ja we moeten wat over hebben voor het vuurwerk. Rond een uurtje of 15.00 was het tijd om naar de bus te lopen en na z’n twee uur waren we dan eindelijk in het park. Wow wat een drukte!!!!! Alles zat dan ook letterlijk vol, maar na een tijdje gezocht te hebben vond ik nog 2 vrije vierkante meter en heb mezelf er opgestort. Al snel kwamen Arzu, Janneke en de andere bij mij zitten en hebben we stiekem onze vrije plek wat uit kunnen breiden. En toe begon het lange wachten tot middernacht, wel heerlijk mensen kunnen kijken dus de tijd ging nog redelijk snel. En toen was het tijd 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4. 3, 2, 1.....FIREWORKSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS We waren zo overdonderd door het mooie vuurwerk waar we mega goed uitzicht op hadden dat we pas na afloop van het vuurwerk (20 min later) iedereen Happy New Year wenste. Check deze is van onze bucketlist af, wat mega mooi om mee te maken en een echt kippenvel moment. Dit is het vuurwerk wat iedereen altijd op tv ziet en we moeten zeggen WOW WOW WOW WAT MEGA MOOI! Toen het vuurwerk over was liep het park redelijk snel en hebben we met de grote groep Nederlanders even een prive lijndienst terug geregeld voor onze groep terug naar Manly, gelukkig verliep deze terugreis wat sneller en waren we rond 1 uur weer in Manly. We hebben toen met een groepje van 15 man nog even een drankje op het strand gedaan en zijn toen weer saampjes terug naar de camping vertrokken.
De volgende ochten waren we eerder wakker dan verwacht en hebben spontaan besloten om naar Bondi Beach te gaan om samen met een groep Nederlanders de traditionele Nieuwjaarsduik te doen. Iedereen Oranje unox muts op, Bondi Rescue camera’s aan die opnames maakten, 100+ gekke Nederlanders en hoppa aftellen en met z’n alle het water in. Ook dit was een super leuke beleving om mee te maken, veel beter dan het koude Scheveningen dat kunnen we je vertellen. De rest van de dag nog lekker op het strand doorgebracht. Op 2 januari zijn we met de trein vanaf de camping naar de stad gegaan, dit was overigs maar een ritje van z’n 20 minuutjes de camping lag dus fijn dicht bij het centrum. We hebben hier weer even lekker de toerist uitgehangen en ‘s avonds met Stephen een drankje gedaan. Stephen was de leuke gezellige Engelse jongen waarmee we in Darwin hadden gewerkt en gecampeerd. Hij was ook voor NYE in Sydney en zou binnen een week weer naar de UK terug gaan. Leuk om hem nog even te zien, en zo zie je maar Australië is een groot land maar eigenlijk ook weer heel klein want iedereen gaat naar dezelfde plaatsen.
op 3 januari was het tijd voor onze 2e Nieuwjaarsduik, ditmaal van Australian Backpackers op Shelly Beach in Manly. Omdat er op deze dag een nieuwe groepsreis aankwam organiseren ze voor alle Nl-ers die al in OZ zjn + de nieuwe groep een bring-your-own bbq op het strand samen met een duik het water in. Het leek ons zeker zo leuk om hier ook heen te gaan en weer een heel aantal mensen te zien die we aan het begin van onze reis ontmoet hebben op tijdens onze reis . We hebben ook hier weer heerlijk met iedereen bijgekletst en genoeg drankjes op het strand genuttigd, muziek geluisterd en gezwommen. Ook deze dag was helemaal top, vooral om iedereen na z’n lange tijd weer te zien!
De laatste dag hebben we vooral rustig aan gedaan en ‘s avonds weer op tijd terug gereden naar ons vertrouwde Jugiong, ze kunnen ook niet lang missen daar ;-). Maar ons Nieuwjaars avontuur in Sydney was ook weer helemaal top. We love Sydney!!!

In Jugiong hebben we nog een weekje gewerkt voor we op 11 januari toch echt afscheid van iedereen moesten nemen omdat we weer opweg gaan naar ons volgende avontuur. Onze baas heeft ons en al het personeel wat wilde getrakteerd op een aantal borrels bij de lokale pub, super lief. En toen was het tijd om onze apron af te doen en vaarwel te zeggen. We hebben het in Jugiong uitstekend naar ons zin gehad en het werken bij the Long Track Pantry was erg gezellig. Maar Lieke heeft een baan weten te bemachtigen bij Casella Wines in Griffith om daar voor 3 maanden te gaan werken tijden het Vintage seizoen waarin alle wijn gemaakt wordt. Arzu is helaas niet aangenomen maar gaat bij aankomst in Griffith hard opzoek.

Over onze avonturen in Griffith, de zoektocht naar werk en de volgende roadtrips naar Melbourne en again Sydney volgt meer in onze komende blog.

Lots of love and stay safe!

Arzu & Lieke

• 09 Maart 2014 - 14:38

Ilse:

Hé Lieke en Arzu,
    superleuk om weer eens een superlang verhaal te lezen.
    Gave belevenissen en nog steeds geen olijven. TOP!!
    Veel plezier de komende maanden!!
    groetjes Ilse

• 09 Maart 2014 - 23:11

Corrie Hermans:

Hey Lieke en Arzu, weer een leuk verslag van jullie, zeker het verhaal van rond de feestdagen. Op naar verslag nummer 11. Veel groetjes uit Eindhoven,

• 10 Maart 2014 - 14:05

José Theunissen:

Vanuit een zonnig Nederland wil ik Lieke alsnog een dikke verjaardagsknuffel geven. Het is apart om daar te zijn en dan ook nog jarig.
    Heerlijk om te lezen hoe jullie Kerst en Nieuwjaar gevierd hebben. Ook Johan en ik hebben op de bridge gestaan heel lang geleden met Nieuwjaar en toch raar want je staat daar dan in je zomerkleding en dat past niet voor mijn gevoel toendertijd. Kerst in Nederland is toch binnen en buiten koud.
    Ja deze herinnering nemen ze je nooit meer af.
    Johan en ik net terug van 2 weken backpacken inMaleisie.
    Ik heb Niek en Tom nog gewezen
    op jullie leuke blog voor tips. Zij gaan ongeveer half april richting Melbourne.
    Lieke en Arzu geweldig weer om jullie story te lezen.
    Geniet en dikke kus José

• 12 Maart 2014 - 17:49

Toos:

Halloarzu lieke geweldig weer een heel mooi verslag maar jullie wel gemist met karnaval tot broodje kaasgr x t t

• 13 Maart 2014 - 04:42

Lieke En Arzu:

Hi José,

Ja dat ben ik helemaal vergeten te vertellen in de blog. Kerst met het warme weer was veel minder leuk, we miste de sneeuw heel erg en het koude weer. Toch apart. Maar Oud en Nieuw daarintegen in je korte broek en topje was helemaal geweldig.

Hoe was de backpack trip, ik had mama er al even over gesproken en ben ook benieuwd naar jullie verhalen. De blog van Tom en Niek heb ik ook gelezen. Wat een enorme reis die hun maken zeg, ok zeer mooi.

Gr Lieke