#12_Great Ocean Road - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Lieke Arzu - WaarBenJij.nu #12_Great Ocean Road - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Lieke Arzu - WaarBenJij.nu

#12_Great Ocean Road

Door: Arzu & Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

18 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Yeah! We mogen weer :), volop vreugde omdat we na al het harde werken weer eens heerlijk van onze 'vakantie' mochten gaan genieten. Zoals we in ons vorige verslag al hadden gemeld hebben we tot ongeveer eind maart gewerkt en hebben toen onze spullen weer ingepakt en koers gezet richting Melbourne. Ons plan was om eerst de Great Ocean Road te gaan doen vervolgens naar Sydney en dan eindelijk de East Coast van Australië.

De Great Ocean Road is een weg van 240km ten westen van Melbourne, het is een van de mooiste kustroutes ter wereld en deze stond al langer op ons lijstje om nog te doen. En nu was het dan eindelijk zo ver; we gaan hem rijden! De weg loopt vanuit het westelijke plaatsje Warrnambool tot aan het oostelijke plaatsje Torquay. De meesten mensen rijden deze weg vanuit Melbourne naar Torquay en dan naar het westen maar wij begonnen lekker dwars en hebben hem vanuit Warrnambool naar Melbourne gereden. We waren eerst vanuit Griffith vertrokken richting Melbourne en net voordat we Melbourne in reden weken we af ricthting Warrnambool. Omdat we niet meteen onze welverdiende dollars wilden besteden aan accomodatie besloten we de GOR trip geheel gratis te gaan doen en dat lukte de 1e dag al meteen, missie so far geslaagd dus. We hebben z'n 2 uur voor Warrnambool een gratis kampeerplek gevonden en weer eens fijn in ons autootje geslapen.
De volgende ochtend hebben we de trip vervolgd en kwamen we al vroeg in Warrnambool aan hier hebben we eventjes rond gekeken en zijn toen snel de Great Ocean Road op gegaan, hier kwamen we ten slotte voor. En wow meteen werd duidelijk waarom deze route zo hoog aangeschreven staat. Het landschap, het uitzicht, de route en gewoon de ervaring is super mooi. Je kan om de zoveel km je auto langs de kustlijn parkeren en een klein stukje lopen om weer een ander mooi wonder te zien. Gelukkig waren er ook genoeg plekken waar gratis strand douches waren en zelfs binnen douches. Het kwik was echter al gedaald tot z'n 17 graden met wat wind, enorm koud voor ons dus. De douches waren koud maar dat maakten ons niks uit en hebben ons snel opgefrist zodat we weer gauw de weg op konden. Bijna eindbestemming voor de dag was het hoogtepunt van de GOR, the Twelve Apostles. De twaalf apostelen is een formatie van 12 rotsen van kalkzandsteen. Hoewel er nog maar echter een stuk of 8 overeind staat heten ze toch nog de 12 apostelen. Maar ondanks het ontbreken van een aantal apostelen was het uitzicht niet minder magisch. We waren er net met zonsondergang en dat zorgde voor een indrukwekkend uitzicht. Wij hebben hier net als de vele Aziatische toeristen veel kiekjes geschoten en die zullen we jullie snel laten zien als we terug in NL zijn. En toen op naar de echte eindbestemming van de dag, een gratis camping. Hoewel het al donker begon te worden en het nog 45 min rijden was zijn we er toch veilig aangekomen en hebben we weer dollars bespaard!
De volgende dag waren we toe aan het laaste stuk van de kustroute. We hebben op dit stuk ook weer genoten van de mooie uitzichten en natuurverschijnselen. En toen ineens was hij daar een wakkere koala! In een boom niet zo hoog boven ons lekker aan het eten en bewegen. Deze trip kan nu al niet meer stuk! Na de koala'show' zijn we doorgereden en kwamen we op het eindpunt Torqauy, hier zijn we nog verschillende surfshops ingeweest en hebben toen besloten om maar gelijk door te rijden naar Melbourne. De Great Ocean Road was geslaagd :).

In Melbourne zijn we na 3 dagen in onze auto te hebben geslapen weer lekker naar een hostel gegaan. We hebben uiteindelijk 3 dagen in Melbourne doorgebracht en zijn oa. naar Sealife geweest en St. Kilda. St. Kilda is het bekendste strand van Melbourne en dit konden we uiteraard niet overslaan. En hoewel ze voor alle dagen regen hadden voorspeld hebben we nog heerlijk van de zon kunnen genieten en maar een buitje gehad. Toppie dus.

Vanuit Melbourne was het volgende plan om weer naar onze geliefde stad Sydney te gaan en dit konden we op 2 manieren doen. 1) Crosscountry over de snelweg die we al zo vaak hebben gereden of 2) Via de kust met een stop op Philips Island. En jullie raden het natuurlijk al we hebben voor optie 2 gekozen. Hoppakee weer de weg op met als bestemming Phillip Island.
Phillip Island is een klein eilandje ten zuiden van Melbourne dat bekend staat om 2 dingen; de MotoGP en de Penguin Parade en voor dat laatste gingen wij er heen. Iedere avond na zonsondergang komen er honderden en soms duizenden (en soms geen een) kleine pinguïns het strand op om vervolgens de duinen in te trekken voor de nacht. Hier leggen ze dan eieren, broeden, paren enz. Het zijn 's werelds kleinste pinguïns en dat wilden wij natuurlijk wel meemaken. We zaten op de eerste rij en konden alles goed zien, super schattig. Helaas mochten we hier geen foto's maken maar het was een mooie ervaring.

Na Phillip Island lag er weer een ruime 1000 km weg voor ons richting Sydney. We hebben ook deze route via de kust afgelegd omdat we die weg nog nooit eerder gereden hadden. Ook deze route is weer geheel anders dan iedere andere weg in Australië en de natuur is ook weer heel anders en super mooi. Hoewel we enorm van de trip genoten konden we toch niet wachten om weer in Sydney aan te komen. En na een aantal dagen en enorm veel km's was het dan eindelijk zo ver; we zijn weer in SYDNEY!!!!

In Sydney hebben we weer heerlijk geshopt, van de stad genoten, met vrienden bijgekletst, drankjes gedronken, dansjes gedaan en vooral van het leven genoten! Maar Sydney was ook eindelijk de plek waar we van Lieke's verjaardag's kado konden genieten, namelijk een dagje Wet 'n' Wild. Voor iedereen die totaal geen idee heeft wat dit is: Wet 'n' Wild is het nieuwste en grootste waterpark van Australië. Helaas heeft het de dag dat wij er heen gingen zowat heel de dag gemiezerd maar dat mocht de pret niet drukken. Hierdoor was het totaal niet druk en konden we overal zo doorlopen. Ze hebben in dit park 40 waterglijbanen en we voelden ons weer net 2 kleine kinderen. We zijn zeker op iedere unieke glijbaan wel 2 keer geweest en hebben een topdag gehad.

En toen was het weer vaarwel Sydney en tot de volgende keer want we gaan na 9 maanden eindelijk de East Coast van Australië doen. We hebben van iedereen veel goede verhalen over de EC gehoord en het schijnt er weer prachtig te zijn. En over onze avonturen aan de oostkust van OZ kun je uiteraard in het volgende verslag meer lezen.

Lots of love and stay safe!

xx

Arzu & Lieke

• 18 Mei 2014 - 09:17

Kate:

Wat een top verhaal weer! Man, jaloers dat ik ben! Kan niet wachten om de volgende verhalen te lezen! Geniet van jullie reis en ook jullie stay safe!

Heel veel liefs,
    Kate

• 18 Mei 2014 - 13:18

José Theunissen:

Lieve Lieke en Arzu.

Grappig jullie verhaal te lezen. Niek en Tom zitten nu in Sidney en hebben inderdaad de GOR van Melbourne naar Sidney gereden. Uit jullie verhaal herken ik dit van foto's van Niek.
    Geweldig nu zijn jullie alweer in Nieuw Zeeland zijn begint de tijd ook voor het thuisfront op te schieten.
    Geniet van al het moois en van elkaar deze weken.
    Tot over een dikke maand.
    Liefs José en familie

• 18 Mei 2014 - 18:36

Corrie:

Hallo meiden, ja ik had t al via skype meegekregen, maar als je het zo leest is het toch weer n mooie ervaring, geniet nog volop van jullie toer door Nieuw Zeeland, mis jullie wel.
    Veel groetjes, mama, Corrie

• 19 Mei 2014 - 05:32

Niek Theunissen:

Hey Lieke en Arzu,

Zit weer een keer tussen jullie verslagen te bladeren. Superleuk om te lezen en heel mooi beschreven. Heel herkenbaar ook die geweldige great ocean road en sydney waar wij nu zijn. Wij gaan vanuit Sydney richting Queensland en willen daar werk gaan zoeken. Lieke, ik stuur nog wel een bericht of jullie eventueel nog tips voor ons hebben.

Geniet van het laatste stukje reis en ik weet uit betrouwbare bronnen dat ze heel blij zijn als jullie weer terugkomen uit Nederland!

Groetjes Niek

• 20 Mei 2014 - 17:15

Toos:

hallo lieke en arzu

leuk weer een verslag van jullie reis
    geweldig dat jullie dat allemaal mee kunnen maken
    iets om nooit meer te vergeten
    geniet nog volop van de rest van de vacantie
    en tot horens
    groep x x t t