#13_At last we go East - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Lieke Arzu - WaarBenJij.nu #13_At last we go East - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Lieke Arzu - WaarBenJij.nu

#13_At last we go East

Door: Arzu & Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

17 Juni 2014 | Thailand, Koh Tao

Het begint vaste prik te worden; we mogen weer de weg op en deze keer ligt er z’n 2700 km aan bitumen op ons te wachten om over heen te razen met onze silver lightning. Deze 2700 km lange weg zal ons langs de kust vanuit Sydney helemaal naar het tropische klimaat in Cairns brengen. Maar het gaat natuurlijk niet om de eindbestemming maar om de reis die wordt gemaakt. Zo hebben we van vele mensen en reisgidsen vernomen dat er weer een hoop mooie plaatsen, stranden en te gekke dingen op ons te wachten staan aan de befaamde East Coast van Australië!

En zo begonnen we onze allerlaatste Aussie roadtrip weer vol goede moed en de honger naar avontuur. Echter is alles wat we in de ruim 4 weken hebben meegemaakt te veeeeeeeeeeeeel om hier op te schrijven en moeten jullie het op dit moment helaas doen met een verkorte versie. Maar wees niet getreurd want zodra we terug zijn op Hollandse bodem zullen we iedereen vast en zeker voorzien van vele nieuwe verhalen.

Nadat we Sydney wederom achter ons hadden gelaten kwamen we na een stukje rijden bij “Spot X”. Spot X is een surfplek van MojoSurf en tevens ons surfcamp voor de komende 5 dagen; 2 x per dag les + een activiteit b.v. kano varen (net een echt trainings kamp). Maar goed ons doel op een plankje staan is zeker gelukt! Na tientallen keren zout water slikken, peddelen, vallen en opstaan maar toen lukte het toch. Hoort er allemaal bij. Slapen deden we in een container, gewoon 2 keer een stappelbedje erin en klaar... regelmatig kwamen er zatte Engelsen binnen gewandeld met de vraag of ik even van z’n bed af wou gaan: NOU maat jij bent toch echt in het verkeerde container! Nog z’n mooi mens was onze Swedish roommate die lekker iedere avond doorbleef drinken en ’s ochtens op der plankje bleef liggen! Ja & nee & knäckebrod. En maar gek vinden dat je het na 5 dagen nog niet kan! Maar al met al waren de vijf dagen fantasch, een hele hoop spierpijn maar we waren ook een top ervaring rijker.
Na Spot X zijn we doorgereden naar Byron Bay, wat weer een superchill stadje is om lekker het plankje te pakken en te gaan surfen. Wij hebben die lekker laten liggen want het was mooi geweest voor de komende dagen met golfjes pakken. Verder is Byron Bay een klein hippie stadje met heel veel kleine leuke winkeltjes en terrasjes. Lekker achterover zitten, uitrusten en mensen spotten met een drankje erbij natuurlijk.
Vanaf Hippie Paradise zijn we doorgereden naar de Gold Coast met als hoogtepunt het plaatsje Surfers Paradise. Ze noemen dit ook wel het Miami Beach van Australië en nu moeten we zeggen; ja aan de ene kant wel en nee aan de andere kant ook zeker niet! Ten eerste bestaat er maar een echt Miami Beach maar ten tweede is de vergelijking wel te zien. Surfers (zoals het in de volksmond genoemd wordt) bestaat voornamelijk uit een heel lang strand met zeer hoge golven met daarnaast vele hoge wolkenkrabbers. En hoewel het Surfers genoemd wordt is dit toch een van de slechtse plekken in OZ om te gaan surfen, blijven toch maar aparte mensen die Aussies he ;-). Maar in Surfers hebben wij wederom weer heerlijk van het strand genoten en zijn we nog een van de hoge gebouwen opgeweest om een mooi panorama beeld van deze strand en gebouwenstrip te krijgen. Kodak-momentjes genoeg!

Nadat we de Gold Coast achter ons lieten en er weer km’s weg onder ons doorschoten reden we in de richting van de Sunshine Coast, dit is het kust gebied rond Brisbane. Iedereen die je in Australië tegenkomt en in Brisbane is geweest houd van die stad of vind het heel saai, hij staat namelijk vooral bekend als woon en werk stad. Helaas kunnen wij daar niet over oordelen want wij zijn Brisbane wel doorgereden maar zijn er niet voor een bezoek gestopt. Op ons lijstje stond namelijk de Australia Zoo net voorbij Brisbane. Dit is de grootste Zoo is Australië en opgezet door de veel bekendere Steve Irwin. Ja die ene van National Geographic die geprikt is door een pijlstaartrog en overleed.
Op Goede Vrijdag 18 april was het dan eindelijk zover voor ons bezoek aan deze dierentuin en we zijn zeker niet teleurgesteld. De zoo is groot en zeer mooi opgezet met een schat aan verschillende dieren. Daarnaast kun je de dieren van heel dichtbij bewonderen en hebben we ook nog een mooie show door de kinderen en toenmalige vrouw van Steven meegepikt; de befaamde croc-show. Verder zijn er in heel het park nog mooie herrineringen aan Steve en veel verwijzingen naar zijn kinderen. En niet geheel onbelangrijk we hebben eindelijk weer een koala kunnen aaien en samen mee op de foto kunnen gaan. En na alle dierenpret moesten we het park helaas weer verlaten, we zijn er dus niet ingeslaagd om samen met een aantal kangaroos een pjamafeestje te houden.

Onze volgende stop was Rainbow Beach. Je moet het niet allemaal zo letterlijk nemen in Aussie, die grappemakers dromen te veel! Niks mis mee natuurlijk ;). Achter het strand ligt een grote lange duin die uit de kleuren rood, bruin en wit bestaat. wat wel heerlijk is om hier langs met zonsondergang een wandeling te gaan maken of gewoon relaxed te zitten. Ik geloof dat dit het land is waar zowel de zonsopgang als zonsondergang het mooiste is ;).
En na weer heerlijk op een van de zoveelste stranden in Australië te hebben gelegen vervolgenden we onze tocht naar de twee aangrensende plaatsje Agnes Waters en Town of 1770. En zoals de naam al doet vermoeden is dit plaatjes in 1770 ontdekt door Captain Cook. Dit is tevens ook de laatste plaats aan de oostkust waar men kan surfen, na 1770 begint namelijk het gebied dat liefkozend Great Barrier Reef genoemd wordt. Natuurlijk hebben wij hier nogmaals zelf geprobeerd te surfen en dit lukte een klein beetje. Ja, kom op wij zijn nog geen echte pro’s hoor maar doen ons best. En verder hebben we de rit van ons leven gehad met Scooteroo. Scooteroo is een organisatie die automatische kleine chopper bikes heeft waar je geheel zonder moterrij ervaring mee mag rijden. Nou dit leek ons enorm leuk en we hebben ons meteen ingeschreven. En inderdaad we waren net een mini harley groep op onze ‘stoere’ choppers, helmen met vlammen erop en leren jacks. We hebben een tocht van ruim 3 uur gemaakt en heerlijk de zonsondergang tegemoet gereden en ook weer veel ‘roo’s’ gezien met de Scooteroo’s. En nee moeders we zijn niet gevallen en zijn heelhuids weer netjes huiswaarts naar de camping teruggekeerd.

Na dit wilde avontuur was het dan eindelijk tijd om richting de Great Barrier Reef te gaan, een van de hoogtepunten van Australië. In dit mooie gebied hebben wij nog 2 mooie cruises op de agenda staan maar daar over vertellen we je graag in het volgende verhaal.

Stay safe lieve vrienden en familie en tot de volgende keer.

Liefs,

Arzu & Lieke

• 17 Juni 2014 - 21:05

Jose Theunissen :

Ha lieve Lieke en Arzu.

Leuk dat jullie de moeite doen om de blog nog bij te houden.
    Ja het laatste gedeelte van de reis is begonnen en nog 7 dagen te gaan. Wat zal de familie blij zijn.
    Wij volop in de WK stemming en hier redelijk weer.
    Geniet van de laatste week en tot heel gauw en dan kan ik jullie weer live aanschouwen.
    Liefs José

• 17 Juni 2014 - 21:25

Corrie:

Hallo Arzu en Lieke,

Wederom n leuk verslag, geniet nog van n lekkere week in Thailand, veel groetjes, mama

• 18 Juni 2014 - 23:01

Carin:

Geweldig om te lezen jullie verslag. Geniet van jullie laatste stukje. En dan weer naar huis. Tot snel xxxxx.