#8_Roadtrip WA part 2 - Reisverslag uit Goulburn, Australië van Lieke Arzu - WaarBenJij.nu #8_Roadtrip WA part 2 - Reisverslag uit Goulburn, Australië van Lieke Arzu - WaarBenJij.nu

#8_Roadtrip WA part 2

Door: Arzu & Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

14 November 2013 | Australië, Goulburn

WOW!!!!!! Dat is een uitspraak die onze gehele Western Australia roadtrip wel samenvast. Op het moment van deze blog zitten wij inmiddels alweer ver verwijderd van deze inmense staat maar dat betekend niet dat we jullie nog op de hoogte willen stellen van onze beleefde avonturen!

De vorige keer eindigde ons verhaal in Broome, na een week vol festiviteiten en parelwitte stranden was het weer tijd om verder te trekken. We stonden voor een keuze, langs de kust of omweg landinwaarts langs een Nationaal Park. De keuze was snel gemaakt we gingen landinwaarts. Het NP is genaamd Karajini en al vanaf het begin van onze trip tot aan Broome hebben we mensen lovend horen spreken over dit park en dat het meer dan zeker een bezoek waard was. Nou dat willen wij dan ook wel eens met onze eigen ogen zien dus hoppakee de Silver Lightning Station gaat weer km's vreten richting het park, ruim 935 km! Deze enorme afstand hebben we niet in een dag afgelegd maar zoals echte backpackers lekker op ons gemakkie. Tijdens de rit zijn we de stad Port Hedland nog gepasseerd. Deze stad is een echte mijn/havenstad en dat merk je meteen zodra je hem binnen gereden komt. Veel werklui & een echt havensfeer (wat minder gezellig en toeristisch dus) maar ook een heel groot pluspunt was er te vinden in deze stad. Dit pluspunt was GRATIS binnendouches; omdat wij natuurlijk lowbudget reizen slapen we vaak in gratis rest area's zonder douche als we dan eenmaal gratis douches vinden zijn we helemaal door het dolle heen. Hollanders en gratis het blijft een magische aantrekkingskracht.

Na Port Hedland verlaten te hebben kwamen we een dag later in het NP aan en werden we inmiddels weer vergezeld door de stoere Kerrie. We besloten samen met haar een van de vele wandeltochten in dit park te maken die dwars door een diepe kloof liep. En wat is dit park inderdaad mooi zeg we waren vanaf het inrijden tot aan het eindigen van de wandeling zeker niet teleurgesteld. Je moet begrijpen dat Australië mega veel NP’s heeft en we er maar een aantal kunnen bezoeken maar op dit moment staan zowel Litchfield in the Northern Territory en Karajini in Western Australia toch zeker wel op de gedeelde eerste plaats bij ons. Wat wel een beetje jammer is voor ons is dat het park voor 85% alleen te bezoeken is met een 4WD en helaas hebben wij die niet. Maar na een hele dag te genoten te hebben van dit super mooie park zijn we verder gegaan om een camping spot te zoeken en onze reis te vervolgen naar de west kust van WA. Helaas betekende het vervroegde vertrek uit Karajini ook dat we Kerrie uit het oog verloren maar gelukkig heeft deze stoere dame ook Facebook en blijven we op de hoogte van elkaars avonturen.

Na de ruige wildernis van Karajini was het dan eindelijk tijd om ons op te maken voor de Coral Coast. Dit is een groot gedeelte de west kust van WA met als grootste trekpleister het Ningaloo Reef en de plaatsje Coral Bay & Exmouth. Ningaloo is een van 's werelds grootste barrièreriffen en heeft een lengten van 260 km. Verder ligt het dichtstbijzijnde punt binnen 100 meter van de kust, zodat je van de kleurenpracht kunt genieten door gewoon van het strand de zee in te stappen. Volgens vele kenners en bezoekers is dit rif nog veel mooier dan het Great Barrier Reef dat onder jullie waarschijnlijk ook veel bekender is. En hoewel we nog niet bij de grote broer aan de oostkust zijn geweest moeten we zeggen dat we het met iedereen eens zijn. Het Ningaloo Reef is naast alle hoogtepunten een van de toppunten van ons bezoek aan WA. We hebben het rif bezocht vanuit Exmouth een klein toeristisch plaatsje vanuit waar we zelf zijn gaan snorkelen. En wat een prachtig iets is dat, we hebben een snorkelsetje aangeschaft en konden zo vanaf het strand de zee inlopen en letterlijk 50 mtr verder al genieten van het mooie koraal en verschillende soorten vissen die daartussen leven. Het is moeilijk uit te leggen en je begrijpt het pas als je het met eigen ogen ziet maar al de verschillende kleuren vissen en koraal die je ziet zodra je je koppie onder water steekt is adembenemend.
Omdat we in dit plaatje 4 dagen heerlijk genoten hadden van dit natuurwonder was het weer tijd om verder langs de kust af te dwalen richting Perth. Maar na onze eigen snorkel avonturen waren we enthousiast geworden en wilde we eigenlijk graag nog meer van dit wonder zien. We hebben daarom in het volgende plaatsje langs (Coral Bay) de kust een georganiseerde snorkeltour gedaan die je verder mee op zee neemt. En wederom WOW! Omdat je verder op zee zit zitten hier nog meer mooie vissen, nog meer mooier gekleurd koraal en hebben we onder andere schilpadden en haaien gespot en als hoogtepunt hebben we meerdere malen gezwommen met Manta Rays. Nee mensen schrik niet dit zijn niet de Rays die Crocodile Steve dood hebben gestoken. Nee Manta Rays zijn mega grote vriendelijke vissen die in spanwijdte meer dan 4mtr. kunnen worden. Door met ze te zwemmen lijkt het net of ze om je heen dansen, heel gracieus glijden ze door het water. Deze snorkeltour was een hele dag op zee met leuke mensen en een supermooie belevenis die we zeker over 60 jaar nog kunnen herrineren en over zullen spreken. Wat blijft Australie toch vol verrassingen voor ons zitten en we genieten er steeds meer en meer van!

Na het Ningaloo Reef zijn we verder getrokken richting het gebied Shark Bay, toen ik mama dit vertelde was ze natuurlijk meteen bezorgd maar gelukkig nergens voor nodig want we hadden de haaien al eerder overleefd ;-). Het gebied Shark Bay staat op de werelderfgoed lijst door de verschillende natuurverschijnselen die daar te bewonderen zijn. Het gebied bevat onderandere een schiereiland dat leidt naar het plaatje Monkey Mia wat toch wel de grootste trekker voor dit gebied is. En uiteraard Jut en Jul zullen Jut en Jul niet zijn als wij hier niet langs gaan. Dit plaatje is wereldbekend omdat hier al sinds de jaren 60 (ja die uit de vorige eeuw ;-) ) een groep dolfijnen dagelijks naar de kust komen in het ondiepe water. Ze komen daar met de omstanders ‘spelen’ en worden gevoerd door een groep vrijwilligers. We hebben hier 3 dagen heerlijk aan de kust gekampeerd en zijn een paar keer naar de dolfijnen wezen kijken. Het is leuk! Dat staat voorop om de dolfijnen van zo dichtbij mee te maken en van ver af in een grote groep boven het water uit te zien springen. Maar ten tweede is het ook een beetje nep; een groep dolfijnen die als meer dan 50(!!) jaar iedere dag(!!) naar de kust komt om gevoerd te worden. Die beestje zijn niet dom en weten precies op wel moment van de dag ze een gratis visje af kunnen komen halen. Maar toch deze gedachten deed niets af aan de fun die we ook weer hier hebben beleefd.
Naast de dolfijnen kwamen we hier het tweede Brabantse stel op onze reis tegen. Helaas kwamen zij net van Perth af en gingen ze dus in tegengestelde richting van ons reizen maar we hebben wel een hele gezellige avond met ze gehad en reistips uitgewisseld.

Verder hebben we in Shark Bay nog een heel mooi uitzichtspunt bezocht waar je zo de reef sharks in het water kon zien zwemmen. Ook hebben we onze voetsporen achter gelaten op Shelley Beach. Dit strand is 110 km lang en bevat voor 100% uit witte schelpjes het is daarnaast ook een van de twee stranden ter wereld die voor 100% uit schelpjes bestaat. Erg geinig om te zien en tegelijkertijd ook apart en helemaal niet zacht om lekker op te liggen haha. En als laatste hebben we nog de stromalieten in Hamelin Pool bezocht; vraag me niet om precies uit te leggen wat het is google dat maar; dit schijnt heel bijzonder te zijn dus vink V die is ook van onze lijst af.

Na alle zee pret en mooie fauna van de Coral Coast en Shark Bay hebben we dan eindelijk de koers ingezet naar onze eindbestemming Perth. Tussen Shark Bay en Perth hebben we echter nog het mooie NP van Kalbarri bezocht. Een ritje naar de hoogtepunten van dit park beslaat normaal 15 min wij deden er echter 1,5 uur over omdat we geen fancy 4WD hadden. Maar eenmaal aangekomen heb je dan wel een mooi uitzicht door een natuurlijk raam door de natuur geformeerd van steen. Verder zijn we nog door meerdere kleine leuke kustplaatjes gereden en hebben we illegaal gekampeerd in de plaats Geraldton. In Geraldton hebben ze trouwens twee mega grote Rubiks kubussen op het strand liggen, erg grappig. En als laatste voor de aankomst in Perth en Fremantle zijn we langs de Pinnacles geweest. Leuk om een keer te zien maar na 1 pinnacle heb je ze alle duizend wel gezien. De pinnacles is een grote vlakte met pilaren van limestone die een erg grappig beeld geven.

En toen na al die km’s stond het eindelijk op het verkeersbord [PERTH]!!!! Yes na Sydney eindelijk weer een hele grote stad; wij zijn er klaar voor! In deze stad & rivaliserend stadje Fremantle hebben we weer wat mooie avonturen beleefd die jullie in deel 9 van onze blog zullen lezen.

Mochten jullie trouwens inmiddels erg benieuwd zijn geworden naar foto's van onze reis bezoek dan even de volgende site:

Tot snel weer lieve mensjes and stay safe!

xx Arzu & Lieke

• 14 November 2013 - 10:51

Kate:

Leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk, leuk!!!!!

• 14 November 2013 - 11:09

Denise:

Super wat jullie allemaal zien en meemaken! Kei mooie verhalen en foto's :), heel leuk om jullie reiservaringen te kunnen volgen. Enjoyyyyy.... LiefsX

• 15 November 2013 - 11:25

Silvana:

Wouw dames! Wat een ervaringen en mooie verhalen! Het gaat jullie allemaal goed af daar hoor en Lees ik wel! Genieten zeg. Wij (ik en al jullie lieve vriendinnetjes (ik mag wel namens hun spreken haha)) missen jullie wel heel erg hoor!
    We hebben inmiddels feestavond gehad bij margriet, zatte bedoeling kun je wel begrijpen haha. Vanavond gaan we (Esther, Jitte, Jennie, Maice, Rosan en Angelique) stappen in Den Haag, verhalen en/of foto's delen we later graag met jullie haha!
    Dames, geniet nog lekker van jullie reis! Ik mis jullie!
    Dikke kus en knuffel, Sil

• 15 November 2013 - 17:03

Jan:

Wederom weer een geweldig verhaal dames. Zeer mooie foto's. Zo maken wij jullie reis ook een beetje mee. Maar als ik dit allemaal zo lees vraag ik me af of jullie nog tijd hebben om te werken. Of zijn er minder NP's te bezoeken als jullie weer richting Sydney reizen.
    Dames geniet ervan, het weer bij jullie zal steeds beter en warmer worden, wij gaan hier de kou tegemoet.
    Dikke kus en knuffel, mama en papa

• 16 November 2013 - 19:40

Jose Theunissen:

Wow lieve meiden en dan lees ik het verhaal alleen nog maar! Ja ik kan me iets voorstellen van jullie reis maar dit stuk is voor mij onbekend. Zo te lezen genoeg te zien en ook leuk dat jullie zo volop genieten. Ja geweldig zo'n ervaring en mooi hoe jullie een "plan" maken om zoveel mogelijk te zien.
    Vandaag een grauwe dag en de Sint is ons land aangekomen.
    Het duurde even voor er weer een verslag kwam maar wederom genieten!
    Geniet en liefs Jose