#2_One week down - Reisverslag uit Manly, Australië van Lieke Arzu - WaarBenJij.nu #2_One week down - Reisverslag uit Manly, Australië van Lieke Arzu - WaarBenJij.nu

#2_One week down

Door: Arzu & Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

02 Juli 2013 | Australië, Manly

Dag 8 van de reis en toch pas 6 dagen in Sydney, Australie, het blijft apart 2 dagen onderweg en een dag gewoon volledig overslaan. Je zou er bijna van, van slag raken. Maar we zijn nog op het rechte padje hoor :) en hebben het super naar ons zin.
Maar 8 dagen geleden, 25 juni, was het dus zo ver DE GROTE DAG! Na een goede nacht te hebben gehad en heerlijk te hebben geslapen ging de wekker af om 6.45...trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrring. Opstaan opstaan opstaan het is zo ver. Al mijn spullen stonden uiteraard al klaar en het enige wat ik hoefde te doen was het huis en mijn straat gedag te zeggen. Na dit te hebben gedaan op weg naar Goirle om de rest van het wegbreng gezelschap op te halen en vanuit daar door naar Schiphol. Ik moet eerlijk zeggen toen ik opstond vielen de kriebel/zenuwen mee maar hoe dichter we in de buurt van Schiphol kwamen hoe meer de kriebels toenamen. Op Schiphol aangekomen zagen we al vrij snel Tante Toos en Ome Tiny staan die me gelukkig ook uit kwamen zwaaien en na een kwartiertje wachten kwam ook eindelijk Arzu de hoek om samen met mams en paps. Nu was het zover, de rest van de reisgroep ontmoeten. Nou iedereen is gezellig hoor!
Eerst kregen we gezamenlijk in de grote vertrekhal van Marc (Australian Backpackers) een uitleg over de reis + waar we zeker op moesten letten. Daarna met zijn allen inchecken en uiteraard nog een drankje met de familie voor we achter de douane verdwijnen. Tijdens het drankje voelde het toch wel raar, je familie achterlaten voor 1 jaar maar gelukkig is het ons allemaal gegund en gaan we een hele mooie tijd tegemoet. Maar helaas het was dan toch echt zover, het gevreesde moment, de douane. Na wat snelle tranen en grote knuffels zijn we samen snel doorgelopen richting de paspoort check en zijn we echt voor iedereen uit het zicht verdwenen maar uiteraard niet uit het hart.
Op Schiphol hebben we nog 2 uur moeten wachten voordat de ellenlange vlucht van 12 uur richting Bangkok begon. Gelukkig zaten we met alle medereizigers (in totaal 10 man) op dezelfde rijen dus konden we elkaar een beetje leren kennen. Slapen kwam er helaas weinig van op deze vlucht en eenmaal aangekomen in Bangkok moesten we binnen 1 uur alweer boarden voor de volgende vlucht. Van Bangkok naar Taipei was maar 4 uurtjes en heb ben we meer kunnen slapen. Eenmaal aangekomen in Taipei was ons verteld dat we ons moesten melden bij de Transfer balie en dat we vanuit daar naar het Airport Hotel werden gebracht. Nou inderdaad nette service, we kregen bij de douane een stempel in ons paspoort en werden daarna meteen door een taxibusje naar het hotel gebracht. Maar het was geen Airport hotel, nee in plaats daarvan zaten we gewoon in de stad, nog best een stuk rijden dus. Maar niks te klagen want we verbleven hier 10 uur, een eigen kamer, een zwembad en even met z’n allen de stad in is toch een hele fijne onderbreking van z’n lange reis. Maar aan al het goeds komt altijd een eind :-P. Na deze snelle dag in Taipei mochten we weer op naar het vliegveld om het laatste verschrikkelijk deel van onze vliegreis te ondernemen. Maar 1 geluk het vliegtuig was maar voor 60% vol dus we hadden allemaal minimaal 2 stoelen om op te zitten/slapen/hangen. Nou tijdens deze vlucht van 9 uur heb ik dan ook in iedere origamistand geslapen en gelegen. En toen was het ineens 27 juni…
Hello Sydney Airport, Hello Australia en Hello border security. Gelukkig konden we zo doorlopen en zijn we niet beschamend gefilmd met etenswaren of teveel geld. Gelukkig werden we opgehaald door Muriël van Australian Backpackers en ging zij met ons mee richting Sydney zelf. Onze bagage werd heel luxe door 2 andere backpackers in ons hostel afgedropt en konden we dus op ons gemak de eerste glimpen van deze wereldstad opvangen. Na een treinritje sta je daar dan ineens, zo raar aan de andere kant van de wereld bij het Sydney Opera House. Het is allemaal nog zo onwerkelijk maar wat is deze stad mooi! Na deze eerste overweldigende indrukken snel op de ferry richting Manly en lekker chillen in het hostel. De avond hebben we vervolgens afgesloten met een gezamenlijke BBQ en toen iedereen zijn bed in en de jetlag wegslapen.
De dagen erna hebben we gezamenlijk met de groep doorgebracht en werden we door de organisatie wegwijs gemaakt in Sydney en de Australische regeltjes en dingetjes. Ook hebben we veel dingen geregeld zoals een Australische Bankrekening (geld storten mag ;-) ), een Australisch mobiel nummer (stuur even een mailtje als je deze wilt hebben) en onze MediCare. Ook hebben we al heerlijk bij verschillende leuke tentjes gegeten en natuurlijk de kroegen verkend. Een intro week die top was! Maar een van de hoogtepunten van de introweek was toch wel de Blue Mountains en het wildlife resort. Afgelopen zondag hebben we deze beiden bezocht. ’s Morgens werden we al om 7.15 opgehaald bij het hostel door een busje die ons vervolgens met 20 andere chinezen naar het Featherdale Wild Life Park net buiten Sydney heeft gereden. Dit is een soort dierentuin waar alle mooie beesten van Australië te zien zijn. Zo staan we uiteraard op de foto met een koala, hebben we Kangaroo’s gezien, Wallaby’s geaaid en Dingo’s in een kooi bekeken. Wat een mooie dieren en sommige zien er zo lief uit, al zijn ze dat helemaal niet. Na het bezoek aan dit park zijn we doorgereden naar het natuur gebied de Blue Mountains. WOW! Omdat het de afgelopen dagen behoorlijk geregend heeft waren de watervallen in dit gebied extra goed gevuld en hebben we 2 prachtige hikes door dit gebied kunnen maken. Wat een aanrader en de foto’s volgen uiteraard snel via verschillende sociale media.
En nu is het alweer dinsdag en hebben we er al 6 dagen op zitten in deze mooie stad met een super leuke groep. We hebben ook nog zeker geen spijt van de stap die we genomen hebben. De komende dagen gaan we hard op zoek naar een baan en willen we verder het land in reizen. Want wat is Sydney duur, maar Australië is over het algemeen gewoon duur. Een biertje in de kroeg kost gerust 8 dollar en een pakje sigaretten gaat voor 22 dollar over de toonbank. Flink aan de bak dus en sparen voor het rondreizen.
Nu gaan we weer lekker genieten hier en zo op naar de Mexicaan voor een lekker hapje te eten.
Stay safe allemaal en tot snel!

Xx Arzu en Lieke

• 02 Juli 2013 - 11:16

Kate :

Dat bende in Australia, gaat ge naar een Mexicaan!

Godver, tijd vliegt he, al bijna een week in Australia. Laat maar vliegen, des te sneller zie ik m'n maat weer!

Geniet ervan lieve meiden!!

xxx

• 09 Juli 2013 - 14:50

Rachel:

Hey meiden, hoe gaat ie daar? Al een baan gevonden? Fijn om te horen dat de reis tot nu toe goed is verlopen. Wat ontzettend goed geregeld allemaal, met een groep het vliegtuig in en daarop volgend een leuke en leerzame introweek. Ben benieuwd wat jullie inmiddels nog meer gezien, gedaan en meegemaakt hebben. Nog veel plezier! Kus en groetjes van Stefan! Rachel

• 12 Juli 2013 - 03:32

Lieke En Arzu:

Hi Rachel en Stefan,

Hier gaat het top hoor, de eerste week was inderdaad erg super en goed geregeld. We zitten inmiddels in Mildura en hebben hier een baantje kunnen vinden. Maar nog niet een die goed genoeg betaald. Dus we zoeken snel verder hihi.

xx Arzu en Lieke