#4_The guesthouse - Reisverslag uit Yelta, Australië van Lieke Arzu - WaarBenJij.nu #4_The guesthouse - Reisverslag uit Yelta, Australië van Lieke Arzu - WaarBenJij.nu

#4_The guesthouse

Door: Arzu & Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

26 Juli 2013 | Australië, Yelta

Vrijdagavond hier, 26 juli bijna 22:00 uur en we wonen alweer bijna 3 weken in het 'One life, live it' house. 3 weken verder sinds de laatste blog, wat gaat de tijd snel. Maar hoe kwamen we hier ook alweer terecht. Met dat verhaal eindigde onze laatste blog de vorige keer dus. Tijd om verder te vertellen over onze tijd hier.

Onze roadtrip begin juli leidde ons dus naar het o zo mooie Mildura in de staat Victoria. Deze plaatst staat bekend om haar vele seizoenen vol met werk in de fruitharvest en groenten. Net als vele andere backpackers zijn wij hier dus ook naar toe getrokken op zoek naar een baan. Niet dat we het geld nu al nodig hebben, maar het is altijd beter om de kas van te voren te spekken dan achteraf schulden af te lossen.

Bij aankomst in Mildura hebben we dus het telefoonnummer van Grant/Bert gevonden op Gumtree (Marktplaats). We hebben hem meteen gebeld en we kregen te horen dat we meteen naar zijn huis konden komen en de volgende dag al aan het werk konden. Wow top! De meeste backpackers zoeken maanden naar werk en wij kunnen gewoon meteen beginnen. Omdat we nog steeds in het centrum van Mildura stonden vond hij het makkelijker om langs te komen en ons uit te leggen hoe we naar het huis moesten rijden, nou top want we hebben geen navigatiesysteem ;-). Hup de auto weer in en op naar Curlwaa een plaatsje naast Mildura waar het huis staat. Eenmaal aangekomen bij het huis blijkt al meteen hoe top het hier is. Het huis staat op een groot stuk land, 2 verdiepingen, een mega schuur, open/buitenkeuken, buiten badkamer, een kamperbusje om in te slapen, kampvuurplek, etc. etc. Grant de huisbaas woont zelf onder in het huis en de rest van de backpackers slaapt allemaal boven in een gezamenlijke slaapkamer. Deze topgozer is halverwege 30, heeft een vrije geest, houdt van reggae, is kunstenaar en heeft als motto 'one life, live it'. Nou dat straalt in alles uit in dit huis. Het is grotendeels een buitenleef huis, we slapen alleen binnen, de rest is wel overdekt maar open + we kijken op een grote beamer in de shed naar films. Verder mag vrijwel alles hier, zolang je je eigen rotzooi maar opruimt. Zo mogen we alles bouwen, schilderen enz hij heeft overal spullen voor.

Nadat we aangekomen zijn hebben we meteen kennis gemaakt met een groot deel van de bewoners hier. We leven in totaal met 23 backpackers, incl ons. Ieren, Engelsen, Italianen, Duitsers, Nederlanders, iemand uit Wales en iemand uit Nepal, toppertjes dus meteen een smak vrienden uit andere landen. We slapen met 15 mensen in de grote slaapkamer en geloof het of niet dat gaat over het algemeen vrij goed.

Maar de tweede dag was het dus al meteen serious business en aan net werk. Het werk wat we toebedeeld kregen was op de vineyards (wijngaarden) van Mildura en helaas bracht onze eerste dag ons geen beginnersgeluk. We werden als twee ieniemienie meisjes op een zware taak gezet, pulling out. Dit betekend letterlijk alle dode en afgeknipte takken van de boompjes en bedrading aftrekken. Nou dat betekende handschoenen aan klein snoeischaartje mee en op 1,5mtr hoogte als een debiel aan die takken gaan trekken en dat voor het mega bedrag van $0,36 per boom!! Hopelijk wordt het de tweede dag beter want de boer Luke heeft ons beloofd dat we morgen een andere taak mogen vervullen, een die meer weggelegd is voor meiden. En inderdaad de tweede dag mochten we verder gaan met het rolling on, dit is de nieuwe takken van de gesnoeide boompjes om de draden heen draaien zodat deze mooi gaan groeien. Helaas weer tegen het tarief van $0,36 per boom. Met onze snelheid en deze verdienste betekende dit dat we +\- $60,- per persoon per dag zouden verdienen, niet super veel dus. Maar we hebben een baantje dus we mogen niet klagen en besloten het een tijdje aan te kijken. De reden waarom de meeste backpackers trouwens dit soort werk doet is vanwege het tweede jaars werkvisum, hiervoor moet je 88 dagen farmwerk doen of in de fruit werken. Dus ook al verdient het niet veel we kunnen toch weer dagen af laten tekenen voor een tweede visum. Niet ongerust worden moeders van ons, we komen nog steeds gewoon naar huis hoor ;-).

Na een weekje op de vineyard gewerkt te hebben werden we er helaas niet echt vrolijker op. Het werk is zwaar en verdient voor ons gewoon niet genoeg om te kunnen sparen. We kunnen er alleen onze huur en boodschappen van betalen, niet top dus. Maar gelukkig is het in het guesthouse met onze mede huisgenoten super gezellig. Zo hebben we bijna dagelijks een kampvuur of gaat de kachel in de shed aan, genoeg gezelligheid dus! En toen kwam onze huisbaas Grant ook nog eens met een geniaal idee.

De vriendin van Grant werkt in het alpine resort Falls Creek bij Mountainbike Beauty. Dit ligt z'n 8 uur rijden van ons huis af richting Melbourne. Hij gaat er een lang weekend heen en vroeg zich af of er mensen waren die mee met de roadtrip wilden om de benzinekosten te delen en een leuke tijd te hebben. Nou dat leek ons wel wat! Zo gezegd zo gedaan, samen met Grant en Desire een andere Nederlandse huisgenoten zijn we de lange roadtrip begonnen. En we moeten zeggen WOW WOW WOW!!!!!! Van deze 5 dagen skivakantie hebben wij totaal geen spijt. Omdat we via de connecties van Grant gratis accommodatie hadden hebben we daarvoor $1000 pp uitgespaard. We sliepen in de dorms van de werknemers, wat bijkomend ook nog erg gezellig was want zo hebben we weer extra mensen ontmoet. We hebben 1 dag geskied, 1 dag gesnowboard en 1 dag heerlijk gewandeld en foto's gemaakt. Wow wat een mooi resort en wat is het toch mooi om wakker te worden met 1,5 meter sneeuw. Verder zijn we nog heerlijk uit eten geweest en natuurlijk een keer wezen stappen. Top tripje dus.

Na 5 dagen sneeuwpret was het weer tijd de ijzige kou te verlaten en op naar het klein beetje warmere Mildura te rijden. We hebben op deze trip besloten het werk niet meer lang te gaan doen en het huis te gaan verlaten en snel richting de zon te trekken. Echter na 1 dagje weer werken besloten we sneller weg te gaan dan gepland. Haha het blijft, geen plannen zijn de beste plannen.

En zo is het dan alweer vrijdagavond en we zitten rond het kampvuur. We hebben gisteren ons baantje opgezegd en vertrekken zondagochtend saampjes richting de red centre/ Alice Springs, echt het midden van Australië. Maar morgen hebben we eerst nog een gezamenlijk huisdiner met alle huisgenoten. We hebben namelijk 3 Italianen in ons huis en een daarvan is chefkok, lekker Italiaans morgen eten dus, yum.

Nu is iedereen weer op de hoogte van onze avonturen dus tot de volgende blog maar weer.

Stay safe and cheers mates,

Xx Arzu en Lieke

• 03 Augustus 2013 - 13:15

Jose:

Hartstikke leuk om jullie een beetje te volgen.geniet er maar lekker van en veel lol. Liefs.

• 03 Augustus 2013 - 13:24

Corrie:

Leuk verslag weer. Geniet er verder van. Fijn te lezen dat alles oke is.
    Veel groetjes vanuit n zonnig Eindhoven, Corrie

• 03 Augustus 2013 - 13:51

Jessie:

Zijn weer op de hoogte en lezen dat het jullie goed gaat daar. Geniet er nog van en keep in touch.

• 03 Augustus 2013 - 14:13

Toos:

Wij reizen een beetje mee met het leuke verslag geniet nog van alles toi toi groetjes. T.t.x x

• 03 Augustus 2013 - 14:52

Mieke:

Lieve Arzu en Lieke.....klinkt als een pardijs op aarde :), zijn er dan echt geen dip-dagen? Want als dat zo is...dan snel inschrijven voor het tweede visum. Blijf genieten en ik kijk nu al uit naar jullie volgende verslag. Gr Mieke x

• 03 Augustus 2013 - 17:12

Ilse:

Ha !
    Leuk verhaal weer !! Wel vreemd dat jullie 26 juli schrijven en wij het verslag pas op 3 augustus zien ?!
    Dat is wel heel veel tijdverschil tussen Nederland en Australië :-)
    Veel plezier in Red Centre / Alice Springs en tot het volgende verhaal !
    Groetjes Ilse

• 03 Augustus 2013 - 17:24

Carin :

Hoi lieke en arzu super om te lezen . Succes met jullie volgende stap .x

• 04 Augustus 2013 - 09:56

Rachel:

Hai meiden! Klinkt alsof jullie de tijd van jullie leven hebben! Top! Nog veel plezier! X Rachel

• 04 Augustus 2013 - 19:26

Irma Visser:

Lieke en Arzu
    Wat een mooi reisverslag tot nu toe!!!!Jullie zien en maken zo heel wat mee!Gaaf!!!

• 05 Augustus 2013 - 00:20

Lieke En Arzu:

Hallo lieve mensen,

Super leuk dat jullie ons allemaal volgen! Hier een paar antwoorden om wat vragen bij mensen weg te nemen ;-):

- We vermaken ons inderdaad nog super prima!
    - Dipdagen zijn er 1 of 2 geweest tijdens het werken maar die duurde meestal maar 3 uurtjes en dan was het weer gezellig.
    - Ilse, het tijdverschil is niet zo enorm gelukkig haha. Ik kan tijdens het plaatsen van me verslag de datum aanpassen. En aangezien ik geen internet heb overal moet ik jet wel later online zetten. Eigenlijk best handig!
    - Inmiddels is het 5 aug en zitten we alweer midden in Aussie, Alice Springs op het moment een volgende verslag van de afgelopen roadtrip (4000 km!!!!) volgt hopelijk snel!

Stay safe mates,

Xx Arzu en Lieke

• 13 Augustus 2013 - 13:49

Jose Theunissen:

ha meiden.

Regelmatig keek ik op jullie site en ja hoor er staat weer een leuk verslag. Mooi om te kezen dat jullie alles aanpakken en zo ondernemend zijn. Ik vind het grappig dat we "meereizen" op jullie ervaringen.
    Het is een geweldig mooi land en prachtige natuur.
    Kijk weer uit naar de volgende ontwikkelingen en jullie kunnen mooi vertellen ik zit helemaal in jullie reissoap!!
    Geniet en groetjes vanuit een wisselend bewolkt/zonnig Eindhoven.
    Jose