#6_Farming - Reisverslag uit Darwin, Australië van Lieke Arzu - WaarBenJij.nu #6_Farming - Reisverslag uit Darwin, Australië van Lieke Arzu - WaarBenJij.nu

#6_Farming

Door: Arzu & Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

28 September 2013 | Australië, Darwin

Wow, time flies when you're having fun! (Nee mam niet in het engels omdat ik geen Nederlands meer kan maar omdat de uitspraak nou eenmaal gewoon zo is :-P). And time does fly indeed. Het is inmiddels alweer teeeeeeeeeeeeeeeeeee lang geleden dat wij iets van ons hebben laten horen via deze blog. En we hebben ook al van sommige mensen commentaar gekregen dat het weer eens tijd werd voor een update. Nou bij dezen dan, helaas niet zo'n lange als de vorige keer maar beter dan niks toch :).

Waar waren we? Ow ja Darwin, Darwin de eindbestemming van onze roadtrip. Het eindpunt van de Stuart Highway, de grootste plaats in de Northern Territory en eigenlijk gewoon een klein dorp als je het ons vraagt. Maar Darwin is daarnaast ook een hele relaxte stad waar de tropical vibe heerlijk in vele facetten van de stad doorschemert. Darwin was in eerste instantie niet meer dan de eindbestemming van onze roadtrip en een mooi punt op de kaart om heen te rijden. Maar zoals het leven van een backpacker nou eenmaal is; alles kost geld en er moet dus op een gegeven moment ook weer gewerkt worden. Laten we voorop stellen, de beste plannen zijn geen plannen. Maar het plan was zeker niet om in Darwin of omstreken heel hard op zoek te gaan naar werk. Maar na contact te hebben gehad met onze Sydney-based jobclub werden we doorgestuurd naar de JobShack in Darwin center. 'Het kan nooit kwaad hier een kijkje te gaan nemen.' Dachten wij zo. Maar na een korte intake van 5 minuten werden we 2 uur later al opgebeld dat ze een baantje voor ons hadden. WOW!!!! Tropical Darwin in Australië waar alles op een slakkentempo gaat (serieus ga nooit met haast naar de supermarkt) had gewoon binnen twee uur al een baantje voor ons. Snel maar even terug naar het kantoor en aanhoren of het inderdaad iets voor ons is.

Toen we bij het kantoor aankwamen kregen we te horen dat het werk maar voor twee weken zou zijn. Wat geen probleem was want iedere verdiende dollar is mooi meegenomen in dit dure land. Daarnaast de vraag of wij 2 jongens mee konden nemen omdat wij in het bezit waren van een auto, dit ook geen probleem. En verder dat het een uurtje uit Darwin zou zijn op een bomenkwekerij, ook geen punt. Dit betekend namelijk dat we nog meer farmwork/regional gaan doen wat weer dagen voor ons tweede jaars visum betekend :). (Geen zorgen familie we komen nog steeds gewoon naar huis). Wat het werk precies inhield konden ze ons nog niet vertellen, no wonder dat weten ze bijna nooit. Wel betekend het dat we niet in Darwin kunnen verblijven omdat het een uur rijden is; niks voor Aussie begrippen, maar dat we lekker in de buurt van het werk moeten gaan verblijven. Again, no worries dit betekend alleen maar dat we meer kunnen sparen. Na akkoord te zijn gegaan met de baan en af gesproken te hebben om morgen te meeten met de twee jongens gingen we weer terug naar ons hostel. Nog vier dagen Darwin en dan weer hard aan het werk!

De volgende dag vol goede moed terug naar het kantoor om de twee jongen te ontmoeten. We wisten al dat het een italiaan en Engelsman zouden zijn. En daar waren ze dan, Davide, een italiaan die liever Vash genoemd wordt met twee piercings door zijn lip een een spijkerbroek in de hitte van Darwin en Stephen een vrolijke en sociale Engelse jongeman, obviously gay en enorm gezellig. Dit gaan twee interessante weken worden. Snel afgesproken dat we ze dinsdag middag opzouden halen en dan met z'n alle naar de camping in de buurt van het werk zouden rijden. Tot dinsdag mannen!

Maar Darwin had voor ons gelukkig meer dan alleen werk te bieden. Zo hebben we de laatste 4 vrije dagen heerlijk van dit stadje genoten door naar de Wave Lagoon te gaan. Dit is een soort golfslag bad aan Darwin Waterfront. We zijn heerlijk uitgeweest met een groep Belgen uit ons hostel, hebben enorm gechilled, geshopt en vooral genoten van onze 4 laatste dagen 'vrijheid':-P. Je moet je bij dit alles echter niet al te veeeeeeeeel voorstellen, dit dorp is namelijk enorm klein en alles is op loopafstand en eigenlijk bestaat het centrum maar uit 2 straten; de mall met alle winkels en Mitchell Street wat gedomineerd wordt door de backpackers en bars. Maar ondanks dat hebben we toch genoten van Darwin.

En toen was het dinsdag, working day, back to farming! Na de jongens te hebben opgehaald en de auto te hebben volgeladen (wat maar net ging zo vol zat die) zij we richting Berry Springs vertrokken. Als je Berry Springs googled zie je dat Berry Springs een mooi natuur gebied onder Darwin is waar je heerlijk kan zwemmen en genieten van natuurlijk de natuur. Helemaal geen probleem om hier twee weken te moeten gaan kamperen. Maar na eerst verkeerd gereden te zijn kwamen we na een uur dan toch eindelijke bij onze camping aan, wat een shithole haha. Een kijkje genomen en meteen rechtsomkeerds naar een camping die 10 minturen verder rijden was. Gelukkig maar want deze camping zag er veel beter uit; Tumbling Waters Caravan Park. Snel ons kamp opzetten en door naar de supermarkt wat een half uur rijden is, ach dichtbij. Na onze weekboodschappen te hebben gedaan was het bedtijd, morgen fris en fruitig op ons werk verschijnen want we moeten al om 7.30uur beginnen.

ALARM!!! ALARM!!! 6.00uur tijd om op te staan en richting de Territory Tree Nursery te vertrekken.The JobShack had heel handig een boekje aan ons meegegeven met de routebeschijving naar ons werk. Wij ruim op tijd vertrokken dus naar het punt op de uitgeprinte kaart. Helaas de straat bestond niet op dat punt...paniek! En natuurlijk midden in de outback heb je niet overal bereik met je telefoon. Na lang zoeken en 5 keer te hebben gebeld met onze baas hebben we dan toch ruim anderhalf uur te laat ons werk gevonden. Z'n 30km verder dan de JobShack in het boekje had aangegeven, thanks guys. Maar zoals het een echte Aussie betaamt, no worries mate, anderhalf uur te laat op je eerste dag doe lekker rustig aan dan beginnen we zo. Nou toppie dus!

De eerste dag had een valse start maar al snel bleek dat dit een top plek was om te werken. Uiteindelijk hebben we hier geen twee maar 4 volle weken kunnen werken voor een salaris van $700,- pp na belasting, lekker de backpack weer gevuld dus met wat broodnodige dollars. In deze 4 weken hebben we een aantal verschillende taken uitgevoerd op deze bomenkwekerij, maar hoofdtaak was 3 weken lang aan een lopende band trays vullen met aarde, zaadjes erop leggen, zaadjes er handmatig induwen, voeding erover heen gooien, onder de sproeier door en dan opladen op een pallet. Dit werk is een hel voor je rug en na 5 uur per dag te staan poken (zaadjes met 1 vinger de aarde induwen) wordt je lichtelijk gek. Maar gelukkig mochten we muziek luisteren tijdens het werk, vrijuit praten en iedere willekeurig moment aan de rem trekken of STOP JERRY roepen, haha erg relaxt dus allemaal. Voor de rest hebben we planten weggegooid, onkruid gewied, beetje rond gehangen, tractor gereden, in de ute/pickup gereden en bovenal een enorm leuke groep mensen leren kennen en 4 top weken farmwork beleefd! Daarnaast was Rob onze baas een enorm relaxte gozer die wel van een drankje en barbi hield en dus zorgde voor gratis bier en worstjes iedere vrijdag na het werk. Thanks again Rob & Territory Tree Nursery for this 4 awesome weeks.
Daarnaast hebben we dus ook 4 weken gekampeerd in Tumbling Waters samen met Stephen en Davide. Al meteen na de eerste paar dagen kwamen we er achter dat het nooit helemaal zou klikken tussen de italiaan en de rest maar met Stephen des te meer! We hebben de 4 weken dus ook enorm veel lol gehad op de camping en zijn ieder weekend lekker met z'n alle terug gegaan naar Darwin om lekker te genieten van ons weekend.

Maar na 4 weken centen te hebben verdiend was het weer tijd om verder te gaan en meer te zien van dit immens grote en mooie land. Het plan, richting Perth wat z'n kleine 4200 km verder op ligt. Weer heerlijk toeren in onze silver lightning station wagon en eens kijken wat de ruige staat WA ons te bieden heeft. Heel misschien gaat Stephen met ons mee op ons grote avontuur maar hij is er nog niet helemaal uit of hij wil reizen of eerst zijn tweede jaars visum wil gaan behalen. Gelukkig krijgt hij nog een paar dagen bedenktijd van ons want we gaan eerst nog even met z'n tweetjes naar Litchfield National Park.

Nou zijn jullie weer een klein beetje op de hoogte en we beloven er volgt snel(ler dan de vorige keer) een update over ons Western Australia avontuur.

Stay safe and cheers mates,

xx Arzu en Lieke

• 28 September 2013 - 15:24

Toos:

Weer.een.leuk.verslag jullie maken ook van alles mee en zeer zeker genieten we blijven jullie volgen vele gr. x x t t

• 28 September 2013 - 19:52

Mieke:

Hoi Arzu en Lieke, heerlijk om te lezen dat jullie het nodige werk perfect combineren met een leuke invulling van de vrije tijd! Veel plezier meiden, ben beniewd of Stephen bij jullie in de auto stapt naar de volgende bestemming. Daarvoor zal ik jullie blog blijven volgen. Gr. Mieke

• 29 September 2013 - 06:35

Tom:

Super leuk om het allemaal te lezen! 't lijkt me echt een super vette ervaring en wordt blij van de gedachte van iedere keer weer een lange roadtrip! Enjoy allebei en ik wacht weer op de volgende update. Oh, en no worries.. ik ga niet zeuren als het te lang duurt.. ik had er hier in Nicaragua ook niet altijd zin of tijd voor! X (Tom Landheer dus)

• 29 September 2013 - 21:52

Corrie:

Wat n avontuur toch.
    Ben stiekem wel een beetje jaloers. Geniet er nog van.
    Tot het volgende avontuur. Veel groetjes uit Eindhoven
    Papa en mama xxxxx

• 04 Oktober 2013 - 14:47

Jose Theunissen:

Hello Dear Lieke and Arzul.

Wow what a Nice story to read and I think your English is improving very much.
    Nu effe weer in het gewoon Hollands verder. Hier op het moment redelijk zonnig herfstweer.
    Over 2 weken gaan Corrie, Mieke, Ans en ik ook een "wereldreis" maken naar Ransdorp. Ja voor ons ook een hele belevenis. Ik heb er zin in.
    Niek gaat vanaf morgen nog een stukje met de trein vanuit Mongolië naar Beijing. Hij komt er 6 oktober aan. We hadden afgelopen woensdag eindelijk skypecontact na 3 weken.
    Ik snap goed hoe Corrie zich voelt. Gelukkig kunnen we dit delen.
    Het verslag liet even op zich wachten maar dan is het weer een belevenis om te lezen.
    He ladies enjoy the trip and take care. Big hug Jose

• 08 Oktober 2013 - 15:42

Niek:

Hey Lieke en Arzu,

Haha ja die moeders van ons, volgens mij kunnen die nogal wat steun aan elkaar vinden (en aan Ans en Mieke).
    Heel leuk om jullie verslagen te lezen en zo te zien hebben jullie een geweldige tijd. Heel vet ook van het werk en de auto! Ik ben benieuwd want wij hebben Australië ook nog op het programma.

Geniet er nog maar flink van!!

Cheers!!

• 20 Oktober 2013 - 12:41

Carin Van Der Linden:

Hoi Lieke en Arzu
    Geweldig om telezen en te horen dat jullie genieten en dat het goed gaat met jullie.
    Fijn dat ook het werk en het vertier zo leuk is.
    Je ,moeder en ik hebben contact dus hoor ook tussen door hoe het met jullie gaat.
    Inderdaat de tijd gaat snel supper snel.
    Ook wij gaan een vackantie houden over drie weken .Nee niet zo lang als jullie maar toch. Een cruis van 13 dgn is al heel wat van Rome naar Venetie.

De groetjes en tot het volgende verslag.